What is Boddhicitta? Bồ Đề Tâm là gì?
Bodhicitta is one of the wings with which one can fly to the land of Buddha or fly to the land of Nirvana. There are two wings, one is understanding of Wisdom, the other is Bodhicitta. With the help of these two wings: Bodhicitta and Wisdom, you can fly to the land of Buddha or you can be free of Samsara as well.
Literal meaning of Bodhi is Buddha, citta means mind. So Bodhicitta is the mind which desires and aspires Buddhahood. That mind is very important because without that mind you will not feel like achieving Buddhahood. If you do not feel like achieving Buddhahood then you will not practice to be able to achieve Buddhahood.
The strong aspiration to achieve Buddhahood is very important. That strong aspiration to achieve Buddhahood… should come from Compassion
Compassion is like mother.
Bodhicitta is like child.
Compassion is like a root.
Bodhicitta is like a tree.
Many people confuse with the clear difference between compassion and Bodhichitta. So I clarify it. Compassion is an altruistic mind which want to bring sentient beings out of Samsara.
When you have that sort of Compassion which does not only see or wish the sentient beings out of suffering but also you want that “May I be able to eliminate that suffering”. If you have that root, the tree (Bodhicitta) will automatically grow because then you will understand that at the present moment I do not have the ability to help all sentient beings. I cannot even help myself. I am suffering. I cannot even get rid of my suffering and the sufferings of my family now. How am I able to help all sentient beings to get rid of Samsara? Now I am not even in the position to help my own family members. When I am not even in the situation to help my own family members how can I be able to help all sentient beings to get rid of Samsara?
When you have this thought then automatically you will seek for Buddhahood because the only way, the only tool to help all sentient beings getting rid of Samsara is by achieving Buddha hood. If you do not achieve Buddhahood then you will not be in the situation to be able to help yourself, your parents and sentient beings
So when you strongly feel “May all the sentient beings be out of Samsara, out of suffering” and this mind conjoins with “Many sentient beings are in lower realms like animal, hungry ghost, hell and even human they do not believe in Dharma but in some other things. They seek for happiness but engaged in wrong activities. Now I am so lucky being born in such wonderful place, I met with Dharma, I have a teacher, I have time to study, I have time to practice, now I should do it myself”.
If you have that, it’s Great Compassion, then you will automatically feel “What can I do now? I do not have any tool with which I can help all sentient beings to get rid of Samsara” that’s when you will understand the need of achieving Buddhahood.The mind that thinks of the need of Buddhahood, desires to achieve Buddhahood is called Bodhicitta.
Bồ Đề Tâm là một trong hai chiếc cánh mà với chiếc cánh này người ta có thể bay đến quốc thổ của Phật hay bay đến cõi Niết Bàn. Hai chiếc cánh, một là sự hiểu biết của Trí Tuệ, một là Bồ Đề Tâm. Với sự hỗ trợ của đôi cánh này: Bồ Đề Tâm và Trí Tuệ, bạn có thể bay đến đất Phật hay bạn cũng có thể thoát khỏi Luân Hồi.
Nghĩa đen của từ Bodhi là Phật, từ citta có nghĩa là tâm. Vì thế Bồ Đề Tâm là tâm thức mong muốn và ước vọng Phật Quả. Tâm này rất quan trọng bởi vì không có tâm này thì bạn sẽ cảm thấy mình không thể đạt được Phật Quả. Nếu bạn cảm thấy mình không thể đạt được Phật Quả thì bạn sẽ không chịu thực hành để có thể đạt được Phật Quả.
Ước vọng mạnh mẽ đạt Phật Quả rất quan trọng. Ước vọng mạnh mẽ đạt Phật Quả đó… phải đến từ lòng Từ Bi
Lòng Từ Bi như người mẹ.
Bồ Đề Tâm như đứa con.
Lòng Từ Bi như cội rễ.
Bồ Đề Tâm như thân cây.
Nhiều người vẫn nhầm lẫn với sự khác nhau rõ ràng giữa Từ Bi và Bồ Đề Tâm. Vì thế tôi sẽ làm rõ điều này. Từ Bi là một tâm vị tha mong muốn đem các chúng sinh ra khỏi Luân Hồi.
Khi bạn có thứ Từ Bi không chỉ muốn thấy hay ước mong các chúng sinh hữu tình không còn đau khổ mà bạn còn mong muốn rằng “Nguyện cầu cho tôi có thể lấy đi được đau khổ đó.” Nếu bạn có gốc rễ như thế, thì cây (Bồ Đề Tâm) sẽ tự động phát triển bởi vì khi đó bạn sẽ hiểu rằng ở khoảnh khắc hiện tại tôi không có khả năng giúp đỡ tất cả chúng sinh hữu tình. Tôi còn chẳng giúp được cho ngay cả tôi. Tôi cũng đang đau khổ. Hiện giờ tôi còn chẳng diệt được khổ đau của chính mình và của gia đình mình thì làm sao mà tôi có thể giúp cho tất cả các chúng sinh hữu tình thoát khỏi Luân Hồi? Hiện tại tôi còn không có khả năng giúp cho chính người thân trong gia đình mình. Khi tôi trong tình trạng còn chưa giúp được người thân của chính mình thì làm sao tôi có thể giúp tất cả các chúng sinh hữu tình thoát khỏi Luân Hồi?
Khi có được ý nghĩ này thì tự khắc bạn sẽ tìm kiếm Phật Quả bởi vì cách duy nhất, công cụ duy nhất để giúp đỡ tất cả các chúng sinh hữu tình thoát khỏi Luân Hồi là bằng việc đạt được Phật Quả. Nếu bạn chưa đạt được Phật Quả thì bạn sẽ không có vị thế có thể giúp cho chính bạn, cha mẹ bạn và các chúng sinh hữu tình.
Vì thế khi bạn thật tâm cảm thấy « Nguyện cầu cho tất cả các chúng sinh thoát khỏi Luân Hồi, hết đau khổ» và tâm này kết hợp với « Nhiều chúng sinh hữu tình đang ở trong các cõi thấp như súc sinh, ngạ quỷ, địa ngục và ngay cả người, họ không tin vào Chánh Pháp nhưng lại tin vào những pháp khác. Họ tìm kiếm hạnh phúc nhưng lại vướng vào các hành động bất thiện. Hiện tại tôi thật là may mắn được sinh vào nơi tuyệt vời như thế này, tôi gặp được Chánh Pháp, tôi có được một bậc thầy, tôi có thời gian để học pháp, tôi có thời gian để thực hành, bây giờ tôi phải tự mình thực hành.»
Đó là Tâm Đại Bi, nếu bạn có được tâm đó, thì bạn sẽ tự khắc cảm thấy “Tôi có thể làm gì bây giờ? Tôi không có bất kỳ công cụ nào có thể giúp đỡ tất cả các chúng sinh hữu tình thoát khỏi Luân Hồi” đó là khi bạn hiểu được sự cần thiết của việc đạt được Phật Quả. Tâm nghĩ về sự cần thiết của Phật Quả, mong muốn đạt được Phật quả được gọi là Bồ Đề Tâm.